zaterdag 9 april 2011

Oranjetompoucen

30/4/2009 - Oranjetompoucen

Maaike van Kessel vroeg ons voor het foodblog-event van april een recept te schrijven dat voro jou typisch bij koninginnedag hoort. Ik zou natuurlijk kunnen schrijven over fingerfood dat ik zou kunnen verkopen op de vrijmarkt, maar goed, vroeg opstaan is er als het even niet kan niet bij & dan zijn alle leuke plekjes al bezet. Ik speelde even met het idee om een heel feestmenu voor de koningin klaar te gaan maken, maar helaas, door allerlei dingen schoot dat er even tussenin. Maar voor mij horen koninginnedag (of koningininedag, zoals mijn engelse schoonzusje zegt) & oranjetompoucen echt bij elkaar. Vandaar dit recept voor oranjetompoucen (of in normaal hollands, oranjetompoezen). Waar doe tompouce (haha, ik schrijf het lekker chique) vandaan komt zou ik niet met zekerheid kunnen zeggen. Maar volgens mijn moeder zag Hema er begin jaren 80 ineens brood om om de doodnormale tompoucen op koninginnedag & op dagen dat het nederlands elftal speelt een oranje kleurtje te geven. Blijkbaar heeft de marketingstrategie gewerkt, want mijn moeder koopt de oranjetompoucen nog steeds trouw elk jaar, al is de Hema niet meer de enige die ze verkoopt. Ik besloot het anders te gaan doen. Ik bedacht dat ik ze vast zelf ook wel kon maken. Uit gemakzucht nam ik bladerdeeg kant-en-klaar, maar dat ga ik volgend jaar anders doen. De tompoucen worden volgens mij nog lekkerder met zelfgemaakt bladerdeeg... Hier het recept.



Oranjetompoucen

pakje bladerdeeg
ei, geklopt
banketbakkersroom:

½ liter melk
vanillestokje
4 eidooiers
125 gram suiker
50 gram bloem
glazuur:

1 eiwit
100 gram poedersuiker
enkele druppels citroensap
oranje voedingskleurstof (of rood & geel gemengd)
Maak de banketbakkersroom. Hiervoor breng je het grootste deel van de melk langzaam aan de kook met het vanillestokje. Laat de vanille een tijdje staan trekken in de langzaam pruttelende melk. Klop in een kom de eidooiers, de bloem & een scheut achtergehouden melk tot een glad papje. Voeg al roerend de melk toe scheut voor scheut. Doe het geheel terug in de pan & breng het opnieuw aan de kook, terwijl je grondig blijft roeren. Je zal merken dat het mengsel al snel dikker begint te worden. Dat is de bedoeling! Laat het geheel in totaal zo'n 3 minuten koken, terwijl je ondertussen goed roert. Haal de pan dan van het vuur, verwijder het vanillestokje & roer de suiker door het mengsel heen. Laat de banketbakkersroom afgedekt afkoelen (eerst even buiten de koelkast, later erin) tot je hem nodig hebt.

Verwarm de oven voor op 200ÂșC. Snij de plakjes bladerdeeg doormidden, zodat je rechthoekige plakjes krijgt. Leg de plakjes op een bakplaat, kwast ze in met wat ei & bak ze 20-25 minuten in de hete oven, totdat ze opgezwollen & mooi bruin zijn. Haal de bladerdeeg eruit & laat afkoelen op een rooster. Maak ondertussen het glazuur door het eiwit, de poedersuiker & citroensap goed met elkaar te mengen. En voeg vervolgens langzaamaan, tussendoor steeds roerend, de kleurstof toe tot de gewenste oranje kleur bereikt is. Snij de bladerdeegplakjes voorzichtig doormidden als ze afgekoeld zijn. Beleg de onderste helft met een flinke lepel banketbakkersroom & bestrijk de bovenste helft met glazuur. Leg vervolgens beide helften weer op elkaar & voila... klaar is de oranjetompouce! Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten