zondag 10 april 2011

Aardappelstokjes

27/12/2009 - Zelfgemaakte frieten
Ik had het nog nooit eerder geprobeerd, maar vandaag heb ik voor het eerst zelfgemaakte frieten gebakken. Ik had na alle kerststress geen zin in ingewikkeld eten, dus maakte ik de stoofpot die ik laatst beschreef. En daarbij had gewoon onwijs veel zin in friet, maar had geen friet meer in de vriezer liggen. Dan dus maar zelf maken van vier grote aardappels. Het Nieuwe Haagse Kookboek bood hulp. Daar stond precies beschreven hoe ik 'Aardappelstokjes' het beste kon maken. Dat heb ik dan ook maar op de beschreven wijze gedaan. En ze waren lekker... die aardappelstokjes! We aten ze bij het stoofvlees dat ik eerder in dit blog beschreef.



Aardappelstokjes (pommes frites, patates frites)

Aardappels
Zout
Frituurvet

Grote geschilde en gewassen aardappelen (rechthoekig bijsnijden), in dikke plakken en deze in gelijke reepjes snijden en ca. 15 minuten in koud water laten staan. Ze afdrogen, bij gedeelten in niet te warm frituurvet (140-150 graden C) gaar laten worden en uit ger vet nemen. Kort voor gebruik de stokjes lichtbruin bakken in dampend frituurvet (180 graden C) en laten uitlekken. Fijn zout erdoor schudden. Het gaar bakken kan een poos tevoren gebeuren; het bruin bakken moet men echter direct voor het gebruik doen. Pommes frites moeten van binnen week en aan de buitenkant croquant zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten