zaterdag 9 april 2011

Beenham met appeltjes

16/2/2009 - Beenham met appeltjes
Omdat ik mezelf er regelmatig op betrapte dat ik op zaterdag iets kocht om dat vervolgens de volgende zaterdag de prullenbak in te gooien, heb ik al een aantal maanden geleden bedacht om een soort weekmenu te creëren. Dan bedenk ik op zaterdagochtend met behulp van mijn kookboeken & kooktijdschriften wat ik allemaal ongeveer wil eten & zo kan ik een stuk gerichter boodschappen doen. Ik koop nog steeds weleens wat teveel, maar onze afvalberg is toch een stuk minder hoog geworden. Het enige nadeel aan dit systeem is dat er soms weinig ruimte inzit voor een spontane verandering van de plannen. Daarom probeer ik ook een dag vrij te laten in de week, zodat als we een keer geen zin of tijd hebben om het geplande te eten, het menu doorschuift naar een andere dag. Gisteren was onderstaand gerecht eigenlijk aan de beurt, maar omdat we toen onverwachts bij mijn schoonzusje & haar vriend gingen eten heb ik het vandaag klaargemaakt. En het smaakte goed! Je hoeft niet heel veel te doen voor dit gerecht, maar je moet wel even geduld hebben wanneer het beenhammetje in de oven staat. That's all!



Beenham met appeltjes

1 beenhammetje
3 stevige niet al te grote appels
1 rode ui
2 teentjes knoflook
boter
zout & peper
rozemarijn (mag vers, ik nam gedroogde)
flinke scheut witte wijn

Verwarm de oven voor op 180ºC. Pel de ui & de knoflook. Snij de ui eerst in kwarten & snij vervolgens de kwarten weer in driën. Snij de teentjes knoflook in dunne plakjes. Schil de appel, haal het klokhuis eruit & snij de appel in stukjes van ongeveer 1 cm. Bestrooi het beenhammetje met zout & peper & leg het in een ovenschaal. Leg de stukken ui, plakjes knoflook & stukjes appel een beetje door elkaar in de schaal bij het beenhammetje. Bestrooi het geheel met de naaldjes van de rozemarijn. En giet een flinke scheut witte wijn erbij. Leg tenslotte een dot boter op het beenhammetje. Dek de ovenschaal af met aluminiumfolie & zet de schaal in de voorverwarmde oven. Voor elke 100 gram vlees, moet het beenhammetje ongeveer 10 minuten garen. Weeg dus je vlees even voor je het in de ovenschaal legt. Haal de laatste 10 minuten van de braadtijd het aluminiumfolie van de ovenschaal, zodat de beenham nog een lekker knapperig korstje krijgt. Lekker met aardappelkroketjes of (zoals wij vandaag aten) röstirondjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten