zaterdag 9 april 2011

Beurre blanc

25/3/2009 - Beurre blanc
Ik ben aan het experimenteren met het maken van sausjes. Ik heb namelijk geen zin meer om van die foute Honing- of Knorrpakjes te halen waar je vervolgens een beetje water bij moet doen & wat dan het sausje naar keuze voor moet stellen. Volgens mij is het veel lekkerder & misschien ook wel goedkoper om de sausjes zelf te kunnen maken. Ik heb inmiddels een mooie kitscherige sauskom bij de kringloopwinkel gekocht speciaal voor dit doel... Vorige week probeerde ik bijvoorbeeld beurre blanc (een simpele botersaus). Hoewel mijn eerste poging niet helemaal lukte, omdat ik de wijn niet genoeg liet inkoken, ga ik deze saus wel vaker proberen te maken. Ze is lekker bij groenten & vis. Maar je kan er ook nog leuk mee variëren door er wat extra kruiden bij te doen etc. etc. Vorige week aten wij de beurre blanc bij broccoli met gebakken aardappeltjes & kip. Een yammie-maaltijd ondanks de te dunne saus.



Beurre blanc

2 dl. witte wijn
1 sjalotje, gepeld & fijngehakt
paar takjes peterselie (alleen de blaadjes)
1 laurierbladje
4 zwarte peperkorrels
175 gram koude, ongezouten boter, in blokjes gesneden
zout & peper

Doe de wijn, het sjalotje, de peterselie, het laurierblaadje & de peperkorrels in een steelpannetje. Breng het aan de kook & laat het 3-4 minuten op laag vuur koken of tot het tot de helft is ingekookt (mag zelfs nog iets meer is mijn ervaring) Haal het pannetje van het vuur af. Giet de gearomatiseerde wijn door een zeef in een vuurvaste kom. Zet deze kom au-bain-marie op heel laag vuur & klop één voor één de blokjes boter erdoor. Blijf goed kloppen tot je alle boter hebt opgebruikt. De saus gaat emulgeren & lijkt op een hele dunne custardsaus. Gebruik de beurre blanc direct, of blijf hem kloppen boven de pan met water. De saus loopt terug als je hem te lang laat staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten