zaterdag 9 april 2011

Citroencake met glazuur

20/4/2009 - Citroencake met glazuur
Afgelopen vrijdag kreeg ik niet zo'n goed bericht over een ex-vriendje van mij. Hij bleek namelijk de dag ervoor te zijn overleden & hoewel het al behoorlijk lang voorbij was tussen ons, was ik er toch door teneergeslagen. Hij maakte namelijk wel 2,5 jaar een groot deel uit van mijn leven. En dat valt niet zomaar uit te wissen. Ik was dus behoorlijk verdrietig. Maar tegen slecht nieuws staat altijd goed nieuws. Al kan ik daar nog niet zoveel over vertellen, maar als de tijd rijp is, horen jullie dat vanzelf. Het was dus een weekend vol emoties & om mezelf te trakteren kocht ik een mooie siliconen bakvorm in de vorm van een vlinder. Ik besloot maar om hem meteen zondags te gebruiken & een lekkere cake te gaan bakken. Het werd een citroencake. Heerlijk fris & niet moeilijk om te maken. Ik moet er alleen op letten dat ik niet teveel beslag in de vorm doe, want gisteren liep het er in de oven gewoon uit (oeps... gelukkig kon ik de boel redden door wat beslag over te scheppen in kleine cakevormpjes in de vorm van insecten)



Citroencake met glazuur

225 gram boter, op kamertemp.
200 gram suiker
4 grote eieren
1 theelepel vanille extract
rasp van 1 citroen
200 gram bloem
100 gram amandelen
2 theelepels bakpoeder
¼ theelepel zout
60 ml. citroensap
voor het glazuur: 100 gram poedersuiker & 2 eetlepels citroensap
Verwarm de oven voor op 180ºC. Beboter een springvorm van 23 cm. & bekleed de bodem met bakpapier (ik nam een vlindersiliconenvorm & gebruikte geen bakpapier, maar wel boter - geen idee of dat wel of niet nodig is) Meng in een ruime kom de boter & suiker met behulp van een mixer tot het mengsel cremig & bleker van kleur wordt (duurt ongeveer 3 minuten) Voeg de eieren één voor één toe, tussen elk ei door verder mixend. Meng het vanille-extract & de citroenrasp erdoor. Maal de amandelen fijn in een hakmolentje of keukenmachine. Zeef in een andere kom de bloem, bakpoeder & zout & voeg dit samen met het citroensap & de gemalen amandelen bij het beslag. Roer door elkaar. Giet het beslag in de bakvorm & maak het oppervlak glad met een spatel. Bak de cake in de voorverwarmde oven gedurende 40-45 minuten of totdat een sateprikker er droog uitkomt wanneer je hem in de cake prikt. Haal de cake als deze gaar is uit de oven, laat hem afkoelen op een rooster & verwijder dan pas de bakvorm. Het glazuur maak je door de poedersuiker goed te mengen met het citroensap. Mocht het te dik zijn, voeg dan wat sap toe, bij te dun glazuur, voeg wat poedersuiker toe. Giet het glazuur over de citroencake & laat wat over de zijkanten heen druppelen. Laat het glazuur drogen & serveer hem dan! Het is mogelijk om de cake in een luchtdichte verpakking een paar dagen te bewaren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten