zaterdag 9 april 2011

Crunchy garlic chicken

11/2/2009 - Crunchy Garlic Chicken
Woensdag is altijd mijn vrije dag & dan probeer ik om net iets ingewikkelders klaar te maken dan op de rest van de doordeweekse dagen. Andere dagen wordt het namelijk dan te laat om te eten, omdat ik meestal pas na 6-en thuis ben... Maar goed, vandaag was het dus weer woensdag & kon ik lekker uitslapen, wat computeren, lezen, kortom rustig aan doen. Wel moest ik naar Rotterdam om op bezoek te gaan bij mijn oma. Mijn ouders, ooms & tantes zitten bijna allemaal in Frankrijk op wintersport (grrr... ik wil ook!) & daarom nemen de kleinkinderen de honneurs waar om gezellig bij oma op bezoek te gaan, zodat ze nog wat aanspraak heeft. Het was echt heel gezellig bij oma. We hebben samen het fotoboek dat ik maakte voor haar 80e verjaardag met daarin allemaal oude foto's bekeken. Ze wist over een hoop foto's leuke dingen te bedenken & was elke keer weer verrast als ze een stukje tekst tegenkwam waarin stond dat één van de kinderen of kleinkinderen haar feliciteerde met de 80e verjaardag.... Ach, zo gaat dat nou eenmaal. Ik ben in ieder geval blij dat ze er nog is & dat ze nog zo gezellig is!



Maar goed, terug naar het koken. Ik heb een Jamie-week op één of andere manier. Gisteren maakte in een curry uit zijn laatste kookboek klaar & vandaag maakte ik french baked patatoes & crunchy garlic chicken klaar uit zijn boek. De eerste was niet echt een succes (had ik kunnen weten aangezien Jeroen niet van uien houdt), maar de laatste des te meer. Daarom hier het recept...



Crunchy Garlic Chicken

1 teentje knoflook
1 citroen
6 Jacob's cream crackers (ik nam 3 pakjes Lu-crackertjes)
25 gram boter
4 takjes platte peterselie
zeezout & versgemalen zwarte peper
2 volle eetlepels bloem
1 groot ei
2 kipfilets
olijfolie
Pel de knoflook & rasp de citroenschil. Stop de crackers in een keukenmachine (ik gebruikte de hakbeker van mijn staafmixer, omdat ik geen keukenmachine heb) samen met de boter, knoflook, peterselietakjes, citroenrasp & zout & peper. Maal tot het mengsel fijn is & giet de kruimels dan op een bord. Strooi de bloem op een tweede bord. Kraak het ei in een klein kommetje & klop met een vork los. Plet de kipfilets tussen keukenfolie door er met een zwaar voorwerp op te slaan (ik nam mijn deegroller). Leg de kipfilets in de bloem, haal ze daarna door het ei & tenslotte door het kruimelmengsel. Zorg ervoor dat de hele kipfilet bedekt is met kruimels. Maak olie heet in een grote koekenpan & leg hier voorzichtig de gepaneerde kipfilets in. Bak de kipfilets aan beide kanten goudbruin. Serveer met een partje citroen om uit te knijpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten