zondag 10 april 2011

Gammon

28/12/2009 - Gammon
Ik heb de gewoonte om interessante recepten die ik tegenkom of over te schrijven in mijn agenda of even te kopieren om het recept te kunnen bewaren. Jammer genoeg bekijk ik de recepten die ik op deze wijze bewaar eigenlijk nooit meer. Daarom dat ik ze maar in mijn blog opschrijf. Dit recept kwam ik wederom op mijn werk tegen... Ik heb eerst nog wel even opgezocht wat 'gammon' is. Want dat wist ik niet precies. Gammon is een soort ham. Vooral erg populair in Ierland en Engeland. Ik denk dat je de gammon in het recept wel kan vervangen door beenham.



Gammon (4 personen)

Gemarineerd & gepaneerd met mosterd, honing, knoflook en rozemarijn, geserveerd met stoofpeertjes en gebakken aardappelen.

Stoofpeertjes:

4 stoofpeertjes
1 vanillestokje
10 gram kaneel
1½ dl. witte wijn
1 blad laurier
5 gram zout

Gammon:

1 gammon
200 gram Franse mosterd
100 gram honing
200 gram grof paneermeel
3 takjes rozemarijn
2 tenen knoflook

Gebakken aardappelen:

500 gram vastkokende aardappelen
50 gram boter

Haal de zwoerd van de gammon af. Meng de mosterd met de honing & marineer de gammon hierin. Laat de marinade een paar minuten intrekken. Snijd e rozemarijn & knoflook fijn & meng deze door het paneermeel. Paneer de gemarineerde gammon hiermee. Schil de stoofpeertjes en stoof ze gaar in de witte wijn met de vanille, kaneel, laurier en het zout. Was de aardappelen schoon & kook deze vervolgens in de schil gaar. Snij de aardappelen (met schil) daarna in stukjes. Zet de gammon op een bakplaat in de oven op 160graden C. Verwarm de gammon tot hij een kerntemperatuur van 63 graden C. heeft (duurt ongeveer 45 minuten). Hou de gammon warm tot u klaar bent om te serveren. Bak de aardappelen in de boter goudbruin. Snij de gammon in plakjes van ongeveer een halve centimeter.Serveer deze met de stoofpeertjes en de gebakken aardappelen op een bord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten