zondag 10 april 2011

Geplette aardappels

8/1/2010 - Geplette aardappelen
Sinds ik begonnen ben met de Pabo moet ik twee avonden in de week naar school. Dat betekent dus dat ik sowiezo al twee avonden niet zelf kook wegens tijdgebrek. De andere avonden heb ik ook niet altijd zin om te koken. En als ik dan al kook, dan probeer ik meestal geen nieuwe dingen uit, maar grijp terug op bekende, makkelijk te maken gerechten. Mijn voornemen voor 2010 is om dat anders te doen. In 2010 ga ik proberen nieuwe dingen te koken en meer te varieren. Zonder daarbij heel veel tijd kwijt te zijn. Ik ben dus op zoek naar smakkelijke, makkelijk te maken gerechten. Vanavond had ik zin in schnitzels. Bij schnitzels horen voor mij aardappelen. Vanavond probeerde ik weer eens een nieuwe variatie hierop. Het recept komt uit de Viva & was een hit hier thuis! Het lijkt veel tijd te kosten om dit gerecht te maken, maar dat valt heel erg mee. Je kan tijdens het koken & het bakken in de oven gewoon andere dingen gaan doen.



Geplette aardappelen

4-5 aardappelen (redelijk groot), goed schoongeboend
zout
75 gram zachte boter
peper
zest van ½ citroen
theelepel paprikapoeder

Boen de aardappels goed schoon. Breng ze in gezouten water aan de kook & kook de aardappels in 20 minuten gaar. Giet de aardappels af & stoom ze droog. Verwarm de oven voor op 220 graden C. Leg de aardappels in een ovenschaal & plet ze met een vork. Het mag er rommelig uitzien. Meng de zachte boter met versgemalen peper, paprikapoeder en citroenzest. Verspreid de gekruide boter over de geplette aardappels. Strooi grof zeezout over de aardappels met boter en zet de ovenschaal in de oven. Bak de aardappels tot ze een mooi krokant laagje hebben. In de tijd dat de aardappels in de oven staan, kun je de schnitzels bakken en een salade maken. Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten