zaterdag 9 april 2011

Hollands jachtpannetje

19/1/2009 - Hollands jachtpannetje
Gisteren was ik geïnspireerd door de reclame's van Maggi waarin een meisje een Hollands Jachtpannetje gaat maken met hamlappen, uien, sperziebonen & een pakje van Maggi. Nou hou ik niet zo heel erg van koken met pakjes & daarom besloot ik zelf maar wat uit te vogelen. De hamlappen, uien & sperziebonen mochten blijven, het pakje werd vervangen door kruiden & specerijen uit mijn keukenkastje. Een geslaagd experiment. En Jeroen ook blij, omdat hij eindelijk weer eens hollandse pot voorgeschoteld kreeg met gekookte aardappeltjes, het 'jachtpannetje' & stoofpeertjes... Hieronder het recept van het jachtpannetje. Eet smakelijk alvast!



Hollands jachtpannetje

hamlappen, in blokjes (ik nam iets grotere blokjes, maar da's mijn voorkeur)
1 ui, in fijne ringen
sperziebonen, in stukjes
boter
nootmuskaat
zout & peper
kerriepoeder
klein snufje cayennepeper
2 kruidnagels
10 peperkorrels
2 laurierblaadjes
eetlepel juspoeder
2 eetlepels bloem
witte wijn

Verhit een flinke klont boter in een braadpan & fruit hierin de uien. Voeg na enkele minuten de blokjes hamlap toe, breng op smaak met zout & peper & bak de stukjes vlees even mee tot hij bruin kleurt. Voeg dan de sperziebonen toe & bak ook even mee. Voeg kerriepoeder (ongeveer een eetlepel), nootmuskaat (evt. versgeraspt), een snufje cayennepeper voor de pit, de peperkorrels, de kruidnagels, de laurierblaadjes, het juspoeder en de bloem toe. Blus af met een glas witte wijn. En giet er zoveel water bij dat het geheel net onder staat. Breng het aan de kook & laat het ongeveer een half uurtje langzaam pruttelen. Zet het vuur de laatste 10 minuten hoger, zodat de saus een beetje in kan koken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten