zondag 10 april 2011

Indiaase pannenkoeken

6/3/2010 - Indiaase pannenkoekjes
Hebben jullie dat gevoel ook weleens dat je voorraadkast vol staat met dingen die je eigenlijk bijna nooit gebruikt? Bij mij staan er de meest vreemde dingen in de voorraadkast. Niet omdat ze op zichzelf zo heel vreemd zijn, maar omdat ik er eigenlijk nooit mee kook ofzo. Zo staan er blikken soep (die ik dus echt nooit eet, want ik vind soep uit blik niet lekker). Er liggen 3 pakjes met gedroogde dadels (die ik ooit nodig had voor iets, maar vergeten ben ze te gebruiken). Er staan 5 zakken pastasaus van Grand'Italia (gekocht omdat je er een grappig kookboekje bij kreeg, maar we eten eigenlijk nooit rode pastasaus omdat Jeroen niet van tomaten houdt). Er staat een flesje tomatenolie (gekregen in een kerstpakket). Er staan minstens 3 pakken kristalsuiker uit verschillende landen (want tja, ook op vakantie wil je wel iets kunnen bakken, maar dat doe je vervolgens nooit & het pak suiker gaat mee terug naar Nederland om in de kast te verdwijnen) Er staat een pot kersen op sap (uit de periode dat ik een paar keer Clafoutis maakte) En zo staan er nog wat curieuze dingen. Ik ga de komende weken wat van die voorraadkast wegkoken. Dat betekent dus dat er geen dingen bij mogen komen, maar juist dingen weg moeten. Er zullen dus wat berichten voorbij komen waarin ik aan voorraadkast-koken ga doen. Gisteren ben ik er al mee begonnen. Ik heb namelijk ooit een pak kikkererwtenmeel gekocht. Ik vond het plaatje op de verpakking zo mooi & bedacht me dat ik daar vast heel lekkere dingen mee kon maken. Maar zoals dat zo vaak zo gaat als je iets koopt dat je niet direct nodig hebt, het belandde in de voorraadkast om daar nooit meer uit te verschijnen. Gisteren besloot ik dat het tijd was om er iets mee te doen. Ik maakte kipcurry met wat gele rijst & bakte er deze indiaase pannenkoekjes bij. Het pak kikkererwtenmeel is nog niet leeg, maar ik weet er nu een goede bestemming voor.



Indiaase pannenkoekjes (voor 6 stuks)

100 gram bloem
75 gram kikkererwtenmeel
350 ml. water
1 kleine ui
1 eetlepel nigellazaadjes
1 theelepel zout

Zeef de bloem & het kikkererwtenmeel boven een beslagkom. Voeg de zout toe. Meng het water er al roerend met een garde erdoor tot een soort pannenkoekenbeslag ontstaat & zet de kom afgedekt weg. Snipper de ui heel fijn & plet de nigellazaadjes in een vijzel. Meng beide door het beslag & zet nog eens 20 minuten weg. Verhit een koekenpan, doe er een klein beetje olie in & schep er voldoende beslag in om een pannenkoek van ongeveer 20 cm. te maken. Bak de indiaase pannenkoeken zoals je gewone pannenkoeken zou bakken. Dus... eerst de ene kant lichtbruin bakken & als het beslag aan de bovenkant gestold is omkeren om de andere kant lichtbruin te bakken. Serveer de pannenkoeken terwijl ze nog warm zijn met de curry & de rijst. En smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten