zaterdag 9 april 2011

Lamskoteletjes op de bbq

23/4/2009 - Lamskoteletjes op de bbq
Ik heb al een poosje zin in lamskoteletjes. Eigenlijk sinds het mooie weer begonnen is, had ik gewoon zin om de bbq buiten te zetten & lekker lamskoteletjes te maken. Mijn moeder & ik zijn de afgelopen week zelfs 3x tevergeefs naar de Turkse slager gegaan om ze te halen (tja, om half 5 zijn ze inderdaad wel op), maar gisteren heb ik ze eindelijk kunnen bemachtigen. En heb ze toen gelijk in de marinade gezet, zodat we er vandaag lekker van konden smullen. We aten de koteletjes met wortels uit de oven & met gepofte aardappel met crème fraîche met bieslook. Een redelijk simpele maaltijd, maar wel erg lekker!



Lamskoteletjes op de bbq (voor 2 personen)

6 lamskoteletjes
olijfolie
balsamico-azijn
1 teentje knoflook, geperst
verse tijm, paar takjes, fijngehakt
verse rozemarijn, paar takjes, fijngehakt
sap van ½ citroen
klein schepje suiker
zout & peper

Maak een marinade van de olijfolie, balsamico-azijn, knoflook, tijm, rozemarijn & citroensap. Proef even & breng op smaak met suiker, zout & peper. Dep de lamskotelletjes goed droog. Kwast de koteletjes in met de marinade. Leg de koteletjes daarna in een bewaarbakje & schenk de rest van de marinade eroverheen. Doe het deksel op het doosje & zet de kotelletjes in de koelkast. Ik heb de koteletjes de hele dag laten staan, zodat de smaken goed in het vlees zouden trekken. Als je klaar bent om de koteletjes te gaan bereiden, steek de bbq dan aan, laat hem opwarmen, laat de marinade van de koteletjes afdruipen & bak ze gaar (nog een beetje rosé van binnen) op het rooster, terwijl je ze af en toe omdraait. Let op dat je ze niet te lang laat bakken, anders krijg je taaie oneetbare koteletjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten