zaterdag 9 april 2011

Mijn appeltaart

22/1/2009 - Marieke's appeltaart
Ik ben mijn collega's al een tijdje lekker aan het maken voor mijn zelfgemaakte appeltaart. Ze begonnen het eigenlijk een beetje beu te worden & konden niet wachten tot ik er eentje mee zou nemen. Gisteren besloot ik weer eens om taarten te bakken, een grote voor hier op het werk & een kleine voor Jeroen om mee te nemen... Ik maakte eigenlijk een vrij simpele appeltaart, maar wel met een extra toevoeging. Ik deed bij het beslag namelijk wat speculaaskruiden. Had na de sinterklaas een megapot gekocht met korting, maar ja, ik maak geen kruidnoten of speculaas zomaar. Ben dus wat andere mogelijkheden gaan zoeken voor die speculaaskruiden. De kruidkoek wordt een stuk lekkerder met speculaaskruiden, de stoofpot met rundvlees knapt er behoorlijk van op, maar het appeltaartdeeg met speculaaskruiden mag er ook wezen. Een beetje speculaaskruiden door het deegbeslag, versterkt de smaak van de appels & kaneel van de appeltaartvulling behoorlijk. Verder is de taart vrij standaard, maar daarom niet minder lekker!



Marieke's appeltaart

300 gram zelfrijzend bakmeel
200 gram boter
160 gram basterdsuiker
1 ei, geklopt
1 zakje vanillesuiker
snuf zout
flinke eetlepel speculaaskruiden
4 appels (Jonagold of Goudreinette)
rozijnen
suiker
kaneel
evt. wat citroensap
custardpoeder
extra boter om in te vetten

Verwarm de oven voor op 180ºC. Doe het zelfrijzend bakmeel in een kom. Doe de boter in blokjes gesneden, maar wel koud erbij. Voeg ook het ei, de suiker, een snufje zout & een eetlepel speculaaskruiden toe & meng het geheel met de mixer (met deeghaken) of met de hand tot een samenhangende bal deeg. Dek de kom af met folie & zet even in de koelkast tot je de appels geschild hebt. Schil de appels & snij ze in kleine stukjes. Besprenkel evt. met wat citroensap om verkleuren te verkomen. Strooi flink wat suiker & kaneel over de appels & voeg de rozijnen eraan toe. Meng alles goed door elkaar. Haal de deegbal uit de koelkast. Vet een springvorm ø24cm in met boter. Neem 2/3 deel van het deeg & bekleed hiermee de bodem & de wanden van de vorm. Strooi 2-3 eetlepels custardpoeder op de bodem van de taart. Giet vervolgens het appeltaartmengsel in de taart (probeer wel een beetje het vrijgekomen vocht achter te houden, anders wordt de bodem te nat & gaart hij niet goed) Strooi wat bloem op een schoon werkvlak & maak van het laatste deel deeg reepjes die je zoals bij een hollandse appeltaart over de taart heen legt. Kwast deze reepjes deeg & de randen van de taart in met wat losgeklopt ei & zet de taart in de oven. De taart moet zo'n 60 minuten garen of tot hij mooi bruin ziet & de korst gaar is. Haal hem uit de oven & maak de springvorm los. Laat verder afkoelen voordat je hem opeet (mag evt. nog wel een beetje warm zijn) Lekker met een bolletje vanilleijs & slagroom!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten