zaterdag 9 april 2011

Noorse liefdeswafels

25/1/2009 - Noorse liefdeswafels
Een paar dagen geleden kocht ik een wafelijzer in de aanbieding bij de Blokker. Vanochtend besloot ik om wafeltjes te gaan maken voor het ontbijt. Omdat de eerste wafels mislukten, hebben we niet met de wafels ontbeten, maar ben ik na het ontbijt gaan experimenteren. Het is belangrijk dat je niet teveel beslag in het wafelijzer giet, omdat anders een deel eruit zal lopen & dat geeft een hoop troep. Zet de temperatuur van het wafelijzer ook niet te laag, want anders dan gaart de binnenkant van de wafels niet goed. Ik moest even experimenteren, maar de laatste paar wafeltjes die ik bakte waren echt perfect!



Noorse liefdeswafels

250 gr. meel
100 gr. suiker
een snufje kardemom of kaneel
350 ml. melk
1¼ theelepel bakpoeder
2 eieren
half pakje boter, gesmolten én afgekoeld
snufje zout
crème fraîche
bosbessenjam

Zeef het meel, de suiker & de kardemom (of kaneel) in een kom. Meng de melk erdoor met een mixer & laat even staan. Doe het bakpoeder bij het meel & meng er vervolgens de eieren, losgklopt & de gesmolten boter door. Doe nog een snufje zout bij het geheel & een eetlepel crème fraîche & mix nog even goed door elkaar met de mixer. Verhit het wafelijzer & schep een beetje van het beslag in het wafelijzer, laat uitlopen, zodat heel het ijzer gevuld is (voeg evt. nog een beetje toe) & doe het wafelijzer dicht. Laat de wafeltjes bakken tot ze gaar zijn. Haal uit het wafelijzer met een vork & snij de afzonderlijke hartjes los van elkaar. Schep wat crème fraîche op elk wafeltje & wat bosbessenjam & smullen maar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten