zaterdag 9 april 2011

Pijnboompitkoekjes

6/3/2009 - Pijnboompitkoekjes
Zo heeft iedereen zijn eigen hobby; Jeroen speelt graag op vrijdagavond met zijn treintjes & ik sta in de keuken om wat lekkers te bakken (er was niks leuks op tv) Vandaag probeerde ik pijnboompitkoekjes te maken. En hoewel de smaak echt fantastisch is, zijn de koekjes een beetje te plat geworden. Het hadden een soort bergjes met pijnboompitten moeten worden, maar ik kreeg vormeloze koeienvlaaien. Geen idee wat ik fout gedaan heb, maar het zou kunnen liggen in het au-bain-marie kloppen van het eier/suikermengsel. Volgende keer weer eens proberen... Het recept heb ik al een hele poos op een vergeeld papiertje in mijn notitieboek vol recepten zitten, maar ik weet niet meer precies waar ik het vandaan heb. Als iemand het herkent, please let me know, dan zal ik degene van wie het afkomstig is uiteraard de credits ervoor geven!



Pijnboompitkoekjes

2 eieren
150 gram witte basterdsuiker
schil van 1 citroen
125 gram gezeefde bloem
60 gram pijnboompitten
60 gram poedersuiker

Verwarm de oven voor op 180ÂșC. Doe de eieren, basterdsuiker & citroenrasp in een kom. Zet de kom op een pan met daarin kokend water om het mengsel au-bain-marie te kloppen tot een dik mengsel. Haal de pan van het vuur af & klop verder tot het mengsel weer afgekoeld is. Spatel de bloem er voorzichtig door. Bedek de bakplaat met bakpapier. En schep een theelepel van het mengsel (oeps... daar ging ik fout, ik nam een eetlepel) op het bakblik. Laat behoorlijk wat ruimte tussen de hoopjes deeg. Bestrooi de hoopjes deeg met pijnboompitten. Laat de koekjes 15 minuten staan rusten. Zeef vervolgens de poedersuiker over de koekjes & zet de koekjes 15 tot 20 minuten in de voorverwarmde oven. Laat ze enkele minuten op de bakplaat afkoelen & laat ze daarna verder afkoelen op een rooster.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten