zaterdag 9 april 2011

Pompoenrisotto met sherry & lamskoteletjes

31/3/2009 - Pompoenrisotto met sherry & lamskoteletjes
Dit recept heb ik nog niet klaargemaakt, maar het staat wel voor deze week op de planning. De pompoen heb ik al 2 weken geleden gekocht bij Albert Heijn & hoewel ik regelmatig pompoensoep maak, heb ik er verder nog niet mee geƫxperimenteerd. Ik hoop dat dit experiment zal slagen. Dan kan ik weer een gerecht aan mijn reperoite toevoegen. De lamskoteletjes komen uit het vriesvak bij Albert Heijn. Ook nog nooit klaargemakt, maar ik zal laten weten hoe het smaakte!



Pompoenrisotto met sherry & lamskoteletjes

2 sjalotjes, fijngesneden
400 gram pompoenvlees, in blokjes gesneden
2-3 salieblaadjes
250 gram risottorijst
1-1½ liter groentebouillon, tegen de kook aan
boter
parmezaanse kaas
borrelglaasje sherry
lamskotelletjes

Verhit wat olijfolie & een klontje boter in een pan & bak de fijngesneden sjalotjes ongeveer 5 minuten in de pan. Voeg de salieblaadjes & de pompoenblokjes toe & bak deze zo’n 10 minuten mee. Voeg de rijst toe & bak deze al omscheppend tot de korrels bedekt zijn met een glanzend laagje vet & tot de korrels glazig zijn. Schenk er 1-2 opscheplepels bouillon bij & laat het al roerend zachtjes koken tot de bouillon bijna opgenomen is door de rijst. Voeg dan weer 1-2 eetlepels bouillon toe & blijf roeren tot weer alle bouillon opgenomen is. Herhaal dit tot de bouillon opgebruikt & de risotto bijna gaar is. (de ristto is dan zacht, maar met nog een beetje beet. Dit proces duurt ongeveer 20-25 minuten) Giet dan het glaasje sherry in de risotto & laat nog heel even doorkoken zodat de alcohol verdampt & het vocht door de rijst opgenomen is. Draai het vuur onder de risotto uit & voeg parmezaanse kaas & een flinke klont boter bij de risotto. Laat deze al roerende smelten, zodat je een romige risotto krijgt. Bak de lamskotelletjes aan beide zijden even snel in de grillpan & serveer ze samen met de pompoenrisotto met sherry. Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten