zaterdag 9 april 2011

Pompoensoep

4/5/2009 - Pompoensoep
Ik ben al een paar dagen bezig met een nieuw blog min of meer mijn fotodagboek moet gaan worden. Check Marieke Fotografeert maar eens! En gisteren kreeg ik eters. Mijn neef & zijn verloofde stonden al heel lang op de planning om te komen eten & gisteren was het eindelijk zo ver! Het werd een gezellige avond met lekker eten (al zeg ik het zelf) Als voorgerecht maakte ik de pompoensoep die ik hieronder beschrijf, daarna had ik wat carpaccio met sla & pijnboompitjes, simpel maar lekker. Als hoofdgerecht maakte ik een pasta-ovenschotel met perline, hoewel ik de tomaatjes wegliet & er wat extra ham bijgooide. En het toetje waren meringuies met bosvruchten-yoghurtijs (komt volgende keer).



Pompoensoep

1 flespompoen
1 rood pepertje
1 ui
1 teentje knoflook
olijfolie
1 eetlepel kerriepoeder
2 kippenbouillonblokjes
water
crème fraîche
wat pompoenpitjes, geroosterd

Snij de pompoen halverwege doormidden, verwijder de pitten, schil hem & snij het vruchtvlees in blokken. Snij het pepertje doormidden, haal de zaadjes & zaadlijsten eruit & snipper het pepertje fijn. Pel de ui & snipper hem fijn. Pel het knoflookteentje & snij deze ook fijn. Schenk een flinke scheut olijfolie in een ruime pan & fruit hierin het uitje enkele minuten. Voeg dan het pepertje & de knoflook toe & fruit deze even mee. Voeg de pompoenblokjes toe & een eetlepel kerriepoeder & smoor de stukken pompoen even met het deksel op de pan. Giet vervolgens water in de pan (ongeveer 1,5 liter) & breng dat aan de kook. Doe de bouillonblokjes bij de soep & laat ze oplossen. Draai het vuur lager & laat de soep langzaam pruttelen tot de pompoen gaar is (dit duurt ongeveer een half uurtje) Pureer de soep als de pompoen gaar is met de staafmixer. Heb je een te dikke soep, voeg dan een beetje water toe, bij te dunne soep, laat hem nog even inkoken. Breng de soep op smaak met zout & peper. Schep de soep in diepe borden, schep er een lepel crème fraîche op & strooi er wat pompoenpitten over. Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten