zaterdag 9 april 2011

Rode kool met appeltjes uit de wok

2/3/2009 - Rode kool met appeltjes uit de wok
Jeroen houdt van rode kool & ik niet. Da's best lastig eigenlijk, want hij vindt het wel heel lekker om soms rode kool te eten & ik vind het niet gezellig om hem elke keer naar zijn moeder te sturen als hij rode kool wil eten. Maar ik vind gekookte rode kool gewoon echt niet lekker. Doet mij weer terug denken aan maaltijden waarbij ik met lange tanden zolang in mijn rode kool zat te prikken dat het helemaal koud was & nog minder lekker smaakte dan het al deed. Ik had dat trouwens met meer dingen; kaas vond ik echt het allervieste dat er bestond, spruitjes yakkes (daar had mijn moeder trouwens als oplossing voor dat je zoveel spruiten moest eten als je leeftijd was, ik pech was altijd de oudste & moest dus de meeste spruiten) & ga zo maar even door, want de lijst van dingen die ik niet lustte is lang. Maar goed, die eetafkeuren zijn wel bijgetrokken in de afgelopen jaren. Ik kan eerlijk zeggen dat ik meer lust dan in mijn kinder- & tienertijd. Maar met rode kool blijft het gewoon tobben. Ik maakte het met kerst klaar voor het familiediner, maar behalve een klein schepje heb ik er niet van gegeten. En rode kool uit potjes voor Jeroen alleen opwarmen is vaak mijn eer te na (niet altijd) Daarom dat ik zocht naar andere manieren om rode kool klaar te maken. Mijn collega kwam met de sugestie om de kool te wokken & zo gezegd, zo gedaan. Hier volgt mijn improvisatie. Misschien zijn er betere manieren, maar ik vond de rode kool eetbaar (& heel misschien zelfs lekker) op deze manier...



Rode kool met appeltjes uit de wok

½ rode kool, fijn geraspt
1 ui, fijngesnipperd
suiker
2 appel, fijngeraspt
sap van ½ citroen
2 eetlepels kaneel
beetje rode wijn
handjevol rozijnen

Verhit olie in een wok. Fruit hierin de ui met een eetlepel suiker tot de ui gekarameliseerd is. Doe de rode kool erbij & bak even op hoog vuur aan al omscheppend. Doe nog 3 eetlepels suiker, de kaneel, het citroensap, een scheut rode wijn & een flinke scheut water erbij, draai het vuur lager, doe het deksel op de wok & laat ongeveer 15 minuten stoven. Schil & rasp intussen de 2 appels. Voeg de helft van de appels bij de rode kool na ongeveer een kwartiertje. Voeg evt. nog een klein beetje water toe als de rode kool te droog wordt. Laat de appels 5 minuten meestoven & roer alles goed door elkaar. Voeg op het laatst nog de rest van de geraspte appels & de rozijnen toe, warm het geheel nog een minuutje door & serveer de rode kool met gehaktballen & gekookte aardappels.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten