zaterdag 9 april 2011

Roti's

8/3/2009 - Roti's
Ik was me er al de hele week op aan het voorbereiden. Maar vandaag was het echt zover... ik ging zelf roti's maken. Heb inlichtingen ingewonnen bij mijn lieve collega Tamara (die mij regelmatig inwijdt in de geheimen van de Surinaamse keuken), heb kookboeken gelezen (o.a. het Rotterdams Kookboek - helemaal geweldig voor als je van multicultureel koken houdt) & heb websites bezocht (de Surinaamse Keuken weblog) Op de laatste site vond ik een recept waar ook duidelijke plaatjes bij stonden. Daar had ik dus veel aan! Ik heb wat minder roti's gemaakt dan in het recept op dit weblog stonden & ik heb er wat extra dingetjes aan toegevoegd die volgens mij lekker waren. Roti's worden overigens normaal op een speciaal daarvoor bestemde plaat (een tawa) gebakken, maar omdat ik niet zo'n ding heb, gebruikte ik de flensjespan & dat ging ook uitstekend. Bij de roti's aten we vandaag kouseband & aardappel en kipkerrie. Normaal maak ik dat samen in één, maar vandaag besloot ik de groenten apart van de kip te maken, zodat ik van de week het restje kip mee naar mijn werk kan nemen voor een broodje kipkerrie ;-) Hier volgt het recept van de zelfgebakken roti's van vandaag... De kipkerrie zal ik morgen beschrijven...



Roti's (voor 6 stuks)

600 gram bloem
± 325 ml. lauw water
½ theelepel baksoda
½ theelepel bakpoeder
scheutje olie
snufje zout
wat nigellazaadjes
boter
olie
Rooster de nigellazaadjes even in een droge koekenpan & maal ze in een vijzel. Doe de bloem in een grote kom, voeg de baksoda, bakpoeder, een snuf zout & de nigellazaadjes toe aan de bloem. Voeg het water & een scheut olie (neem een neutrale oliesoort) toe & kneed net zolang totdat je een soepel deeg krijgt. Let op! Hoe langer je kneed, des te soepeler worden de roti's bij het bakken. Het deeg mag niet plakken aan je handen als je klaar bent met kneden. Is het te droog, voeg dan nog een klein scheutje water toe & kneed verder door, is het te nat, voeg dan nog wat bloem toe & kneed verder. Als het deeg een soepele bal vormt, is het tijd om het een tijdje te laten rijzen. Vet de kom in met wat olie, leg de deegbal erin, dek de kom af met een theedoek & zet het minstens een half uur aan de kant. Om de roti's te maken moet je van deze ene grote deegbal kleinere porties maken. Strooi hiervoor wat bloem uit op een schone theedoek. Rol met behulp van een deegroller het deeg uit tot een grote deeglap (die een beetje ovaal van vorm is) & besmeer de deeglap met een mengsel van wat gesmolten boter & olie. Bestrooi de deeglap weer met een beetje bloem & rol hem in de breedte op. Laat de deegrol afgedekt zo'n 10 minuten rusten. Snij vervolgens de rol in 6 stukken. Vouw van elk stuk de uiteinden naar binnen, zodat het vet niet uit de deegstukjes kan lopen. Maak van de stukjes deeg bolletjes, plet deze bolletjes vervolgens & rol de bolletjes voorzichtig uit tot een dunne deeglap. Verhit de tawa (of in mijn geval de poffertjespan) & doe er wat boter/oliemengsel op. Leg de roti erop & schep met een lepel nog wat boter/oliemengsel op de bovenkant van de roti op de tawa. Smeer het boter/oliemengsel uit met de achterkant van de lepel. Als de roti aan de bovenkant een beetje begint te bubbelen, dan is het tijd om de roti om te draaien. Doe dit voorzichtig met een spatel & bak ook de andere kant. Als het goed is, dan bolt de roti helemaal op, maar niet getreurd ook als dit niet gebeurd, dan heb je na een kort tijdje een perfect eetbare roti!


Nogmaals check de weblog van de surinaamse keuken, daar vind je duidelijke stap voor stap plaatjes. Bij mij ging de eerste keer in ieder geval superperfect. Volgende keer ga ik misschien roti's gevuld met gele spliterwten proberen te maken... De overgebleven roti's kun je trouwens invriezen. Als je ze in één keer invriest, kun je tussen elke roti een keukenpapiertje leggen, zodat ze makkelijker te scheiden zijn, maar je kan ze ook per 2 verpakt invriezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten