zondag 10 april 2011

Salade met eendenborst & geitenkaascroutons

31/12/2009 - Salade met eendenborst & geitenkaas
Vandaag had ik zomaar ineens zin in salade. En omdat ik nog twee eendenborsten bij mijn moeder in de koelkast had liggen, besloot ik die te combineren met het zakje veldsla dat mijn lieve vriendje onlangs gekocht had. Eendenborstsalade dus. Bij die combinatie brachten mijn gedachten mij weer terug naar Zuid-Frankrijk afgelopen zomer. Daar at ik namelijk één van de lekkerste salades ooit waarbij eendenborst, sla, walnoten en een simpele vinaigrette combineerden met een stukje stokbrood met daarop gesmolten geitenkaas. Gewoonweg hemels! Dit ging ik ook doen, bedacht ik me vanmiddag. En ik moet zeggen... het is aardig gelukt. Hier het recept.



Salade met eendenborst & geitenkaas

zakje veldsla
1 eendenborstfilet
zout & peper
walnoten, grof gehakt
stokbrood, in schuine plakken
2 stukjes geitenkaas (ik had die waarbij er 6 in een pakje zitten)
honing
goede olijfolie
ciderazijn
mespunt mosterd

Maak een dressing van olijfolie, ciderazijn, beetje zout, de mosterd & een klein beetje honing. Hak de walnoten grof. Verwarm de grill van de oven voor. Kerf het vel van de eend in & bak hem in een pannetje. Eerst ongeveer 6-8 minuten op de velkant, zodat deze lekker knapperig wordt & dan 3-4 minuten aan de andere kant. Leg de eend heel even apart, zodat hij iets af kan koelen. Leg ondertussen op elke snee stokbrood een plakje geitenkaas & doe er een beetje honing op. Leg de stokbroodjes even onder de grill, zodat de geitenkaas een beetje smelt & bruin wordt. Verdeel de sla over 2 borden. Giet er een beetje dressing over & hussel even goed door elkaar, zodat de blaadjes bedekt zijn met een laagje dressing. Snij de eendenbost in dunne schuine plakjes & verdeel deze over de sla. Strooi er wat gehakte walnoten over & leg de gegrilde geitenkaasbroodjes op kunstige wijze bovenop de salade. Serveer terwijl de broodjes nog lekker warm zijn. Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten