zondag 10 april 2011

Snelle mayonaise

5/9/2010 - Snelle mayonaise
Ik begin een mayonaisesnob te worden. Eerst at ik alle mayonaises die er te koop zijn. Maar langzaamaan verandert mijn smaak steeds meer & nu lust ik eigenlijk alleen nog maar de mayonaise van Amora. Tegenwoordig is die steeds vaker in Nederland te koop, maar alleen in grote potten & omdat ik de enige ben die mayonaise eet thuis, koop ik ze eigenlijk bijna nooit. In Frankrijk verkopen ze de Amora-mayonaise ook in kleinere tubes. Heel handig, knoeivrij & niet te groot. Dus als wij naar Frankrijk gaan, dan gaan er altijd een paar tubes mee terug naar Nederland. Sinds vorige week ben ik groot fan van zelfgemaakte mayonaise. Ik vond dat het er toch eens van moest komen & ik had ergens gelezen dat je heel makkelijk mayonaise kan maken met de staafmixer. Dus heb ik dat maar eens geprobeerd. Hieronder het recept.



Snelle mayonaise

1 ei (liefst zo vers mogelijk)
150-200 ml. olie (je kunt allerlei soorten nemen, ik had zonnebloemolie)
flinke theelepel mosterd
1-2 eetlepels azijn of citroensap (hangt af van je smaak)
zout & peper
Zorg ervoor dat alle ingredienten op kamertemperatuur zijn. Doe alle ingredienten in de beker van je staafmixer. Zet de staafmixer erin & mix het geheel door elkaar tot de ingredienten tot een saus gebonden zijn. Proef even of hij lekker is & breng anders nog wat meer op smaak met zout & peper. Je kunt de mayonaise ongeveer een week bewaren in de koelkast in een glazen pot.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten