zaterdag 9 april 2011

Spitskoolsalade met pecannoten

20/4/2009 - Spitskoolsalade met pecannoten
Vandaag was het weer zo'n prachtige dag zoals we de laatste weken wel vaker gewend zijn. En ik... ik moest werken & dat betekende dus vooral veel binnen zitten. Al moet ik eerlijk zeggen dat het italiaanse ijsje van de ijscoman die langs kwam een welkome afwisseling van de dag was! Woensdag ben ik weer een dagje vrij, dan hoop ik op nog meer mooi weer & zodat ik lekker op het terras, dat inmiddels weer bijna helemaal aan kant is, een boekje kan lezen. Heerlijk! Ik verheug me er nu al op. Vandaag was voor ons de eerste bbq-dag. We hebben toen we naar ons appartement verhuisden de oude bbq van mijn vader gekregen, maar hadden hem dit jaar nog niet uit de berging gehaald wegens het ontbreken van een passende bbq-hoes. Mijn ouders brachten er eentje mee uit Engeland dit weekend & dus kon de bbq tevoorschijn gehaald worden. We begonnen simpel vandaag met braadworsten, brood & een spitskoolsalade. Eenvoudig, doch voedzaam (& lekker niet te vergeten) Er is nog een restje spitskoolsalade over, dus dat neem ik morgen mooi mee naar mijn werk...



Spitskoolsalade met pecannoten

½ spitskool
3 vrij grote bospenen
2½ eetlepel crème fraîche
3 eetlepels olijfolie
sap van ½ citroen
1 eetepel verse bieslook, fijngeknipt
1 theelepel suiker
zout & peper naar smaak
bakje pecannoten (bij Albert Heijn is dat 70 gram)
klein handje rozijnen

Snij de spitskool in hele dunne reepjes. Rasp de wortel met een rasp. Doe de spitskool & de wortel in een kom & hussel ze met je handen (wel even wassen!) goed door elkaar. Maak een dressing van de crème fraîche, olijfolie, citroensap, bieslook & suiker. En breng de dressing op smaak met zout & peper. Giet de dressing over de spitskool/wortelsalade & hussel goed door elkaar, zodat alle groentesliertjes bedekt zijn met wat dressing. Hak de pecannoten grof & strooi ze samen met de rozijnen over de salade. Je hoeft deze salade niet op het laatste moment te maken, wat eerder is misschien zelfs lekkerder, de spitskool & wortel worden dan wat zachter & de smaken lopen goed in elkaar over. Ik zou wel pas op het laatste moment de pecannoten & rozijnen erover strooien als je de salade eerder maakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten