zaterdag 9 april 2011

Stoofpotje met rund & bier

5/1/2009 - Winterweer
En het blijft maar vriezen... Vannacht schijnt het echt bar & boos te worden met temperaturen tot -15ºC. Iedereen begint al visioenen van de Elfstedentocht te krijgen. De daklozen moeten naar binnen. Er wordt gewaarschuwd voor de kou. En ik?!? Ik heb vorige week schaatsen gekocht bij de Kringloopwinkel voor 10 euro & hoop ze vandaag of morgen eindelijk te kunnen gaan gebruiken (moet er wel een beetje een zonnetje staan). Maar wat eet je met dit barre weer?!? Erwtensoep, lekker boerenkool of misschien toch een stoofpotje?!? Vandaag hebben we gewoon makkelijk gedaan. Taco's met kip, sla, gebakken champignons & zure room. Erg lekker, maar niet winters. Maar voor morgen heb ik een stoofpotje op het vuur gezet. Dat heb ik vandaag al gedaan, zodat het vlees lekker zacht kan worden & alle smaken goed met elkaar vermengen. Dan hoef ik het morgen alleen nog maar op te warmen met wat gebakken aardappels & wat salade & dan hebben we een prima maaltijd voor ons tweeën. Het recept heb ik deels zelf bedacht & komt deels uit het nieuwste kookboek van Jamie Oliver dat mijn broertje voor me meenam uit Engeland... Daar ga ik de komende tijd zeker vaker uit koken!



Stoofpotje met rund & bruin bier

runderstoofvlees, in blokjes van 2 cm.
flesje bruin bier
blik tomaten in blokjes
2 uien, grof gehakt
2 teentjes knoflook, gepeld
2 wortels, in stukken gesneden
1 preitje in ringetjes
2 stronkjes bleekselderij, in stukken
zout & peper
boter
2 laurierblaadjes
volle eetlepel bloem

Verhit wat boter in een braadpan & fruit hierin de uitjes. Voeg de rundvleesblokjes toe & bak ze aan. Doe dan de knoflookteentjes, de wortels, het preitje, de bleekselderij & wat zout & peper naar smaak erbij & roer alles goed om. Voeg de inhoud van het flesje bier & het blik tomaten toe & breng het geheel langzaam aan de kook. Voeg de laurierblaadjes & de eetlepel bloem toe aan het stoofpotje. Zet het vuur laag & laat het stoofpotje een aantal uur stoven op laag vuur (minimaal 3 uur) tot het vlees zacht is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten