zondag 10 april 2011

Tartiflette

2/3/2010 - Wintersport en tartiflette
De afgelopen weken heb ik wederom weinig nieuws geschreven. Ik heb wel gekookt (met mijn verjaardag zelfs een aantal taarten gebakken), maar het ontbrak simpelweg aan tijd & inspiratie om hier wat te schrijven. Afgelopen week zijn we op wintersport geweest in Frankrijk. En dat was zoals gebruikelijk weer heel erg leuk... Mooie bergen, veel sneeuw, gezellige familie, relaxed ontspannen, sportieve beweging & lekker eten. Alle ingrediënten voor een geslaagde vakantie waren dus aanwezig. Ook op de camping probeer ik lekker te koken. Zo had ik voor dit jaar het plan opgevat om tartiflette klaar te maken in het mini-oventje van mijn moeder. Tartiflette is een ovenschotel uit de Savoie waarin aardappelschijfjes, spekjes en reblochon (een kaasje uit de streek) gaan. Het is echt heerlijk & ideaal wintervoedsel. Alle ingrediënten had ik al gekocht, maar doordat we onverwachts 2 keer extra uit eten gingen, nam ik die ongebruikt weer mee naar Nederland. Komend weekend ga ik wel tariflette maken, dan nodig ik mijn broer & zijn vriendin uit om mee te eten & dan gaan we gezellig alle foto's & filmpjes van de wintersport bekijken... (als zij dat tenminste ook leuk vinden)



Tartiflette

1 kilo aardappels
1 reblochon
250 gram spekjes
1 ui
crème fraîche

Schil de aardappels & breng ze in gezouten water aan de kook. Kook ze tot ze net gaar zijn. Laat afkoelen & snij de aardappels in plakjes. verwarm de oven voor op 180ºC. Snipper de ui & fruit deze in een koekenpan. Voeg de spekblokjes toe & bak deze uit. Meng de aardappels met de spekjes & ui in een ingevette ovenschaal. Snij de reblochon doormideen (zodat er twee plakken kaas ontstaan), besmeer de zachte kanten van de kaas met crème fraîche & leg beide kaashelften met de romige laag naar beneden op de aardappels. Zet de schaal in de voorverwarmde oven & laat bakken tot de kaas gesmolten is & er een bruin knapperig laagje bovenop ontstaan is. Serveer met een groene salade & boerenbrood.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten