zaterdag 9 april 2011

Verjaardagssoepen

13/2/2009 - Soepen voor mijn verjaardag
Inmiddels is het alweer bijna twee weken geleden dat ik mijn verjaardag vierde, maar ik besef ineens dat ik nog steeds niet de recepten voor de soepen die ik klaarmaakte heb gegeven. Zoals ik al eerder schreef, vind ik het geweldig om taarten te bakken voor verjaardagen, maar ook vind ik het altijd supergezellig als mensen blijven eten & genieten van de dingen die ik klaarmaak... Vorig jaar had ik indiaas eten gekookt, het jaar daarvoor marokkaans & dit jaar was het de beurt aan de soep met broodjes ham & kaas. Soep is altijd makkelijk als je een grote groep mensen verwacht, omdat het goed van tevoren klaar te maken & op te warmen is. En iedereen vindt soep lekker! Dus da's ook mooi meegenomen. Ik maakte kippensoep & kikkererwten-tomatensoep... Het recept van de kippensoep heb ik deels overgenomen van Sylvia Witteman uit haar boek 'De maillairdreactie' & deels zelfbedacht, omdat ik weer eens vergeten was bepaalde ingrediënten te kopen & ik geen zin had om weer naar de winkel te gaan. Bij de kikkererwten-tomatensoep was ik geïnspireerd door een recept dat ik vorige zomer een keer klaargemaakt heb uit de Delicious, maar dat ik nu uiteraard niet terug kon vinden. Ik improviseerde dus maar wat, maar het resultaat was verrukelijk! Hier de recepten...



Kippensoep (voor heel veel mensen)

2 kilo soepkipvlees (ik kocht het op de markt)
4 wortels
3 dunne stronkjes prei
2 uien
1 rood spaans pepertje
2 meiknollen (lagen nog in de koelkast)
bosje selderij
olijfolie
kippenbouillonblokjes
water
zout & peper
vermicelli

Pel de uien & hak ze grof. Schrap de wortels & snij ze in kleine blokjes. Was de prei, halveer hem & snij de stronk in dunne ringetjes. Verwijder de zaadjes van het pepertje & hak het pepertje fijn. Schil de meinknollen & snij ze in kleine blokjes. Hak de selderij. Giet olijfolie in een hele grote soeppan (ik leende de pan van mijn moeder & mijn nichtje & ik hadden een krukje nodig om erin te kunnen roeren) & fruit de uien in de pan als de olie heet is. Als de uien glazig zijn, dan voeg je de stukken soepkip toe. Bestrooi ze naar smaak met zout & peper & bak ze tot het vel bruinig ziet. Doe dan alle groenten die je zojuist gesneden hebt erbij, schep alles even goed door elkaar, doe het deksel op de pan, draai het vuur iets lager & smoor de groenten even samen met de kip. Haal vervolgens het deksel weer van de pan & giet met een grote maatbeker water in de pan tot je denkt voldoende soep te hebben. Gooi nog 3-4 kippenbouillonblokjes bij de soep & breng de soep op hoog vuur aan de kook. Als het water kookt, draai het vuur dan lager & laat de soep behoorlijk lang pruttelen tot de kip gaar (bij mij stond de soep de hele avond op het lage pitje, terwijl ik taarten bakte) Als de kip gaar is, haal de stukken kip dan uit de pan met behulp van een lange lepel of schuimspaan. Laat de stukken kip iets afkoelen, trek het vel eraf (gooi dat weg) & pluk het vlees van de botten (snij het eventueel iets kleiner). Gooi het vlees daarna terug in de pan. Proef nog even of de soep lekker is & voeg dan evt. zout & peper naar smaak toe. Zet het vuur onder de soeppan enige tijd voor de je soep wil gaan serveren weer aan, strooi flink wat vermicelli in de soep & warm het geheel weer goed op! Eet smakelijk!



Kikkererwten-tomatensoep (ook voor veel mensen)

1 kilo gedroogde kikkererwten
4 blikken tomatenblokjes
italiaanse kruiden
2 uien
4 teentjes knoflook
olijfolie
paprikapoeder
zout & peper
rijst
groentebouillonblokjes
water
bosje peterselie

Let op! De gedroogde kikkererwten moet je een nacht voor je de soep gaat maken in de week zetten in een pan met water! En voor je de soep gaat maken, moet je ze eerst een uur koken, zodat ze zacht & eetbaar worden. Je kan ook kikkererwten uit blik gebruiken, maar ik gebruikte gedroogde wegens budgetaire redenen. Was kikkererwten uit blik wel even goed in een vergiet & laat ze daarna uitlekken. Pel de uien & hak ze fijn. Pel de knoflook & snij deze ook fijn. Verhit in een grote pan (deze pan was iets minder groot dan die voor de kippensoep, maar was nog steeds erg groot) een flinke scheut olijfolie & fruit hierin de ui & knoflook. Doe de tomaten uit blik erbij samen met de kikkererwten, gedroogde italiaanse kruiden, paprikapoeder naar smaak, zout & peper naar smaak, 1-2 groentebouillonblokjes & 1 liter water. Breng het geheel aan de kook, draai het vuur lager & laat de soep pruttelen tot de tomaten helemaal uit elkaar gevallen zijn. Doe dan de rijst in de soep & kook nog even tot de rijst gaar is. Serveer de soep in kommen met brood & strooi er nog wat gehakte peterselie over.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten