zondag 10 april 2011

Wortel-pompoensoep

13/1/2010 - Wortel-/pompoensoep
Ik moet één ding kwijt... Ik vind het gemeen dat je alleen maar zo'n mooie Unox-muts krijgt als je 3 pakken of blikken Unox-soep koopt. En ik eet geen Unox-soep. Er is haast niets dat ik viezer vind dan die vieze blikken soep. Ze smaken me gewoon niet. Wat ik wel lekker vind is zelfgemaakte soep. Soms vind ik het gewoonweg heerlijk om een lekker soepje klaar te maken en vervolgens op te slobberen. Jammer genoeg doe ik dat niet zo heel erg vaak, omdat mijn lief niet heel erg van soep houdt. Maar voor deze soep maakt hij een uitzondering. Al denk ik dat dat vooral komt doordat ik hem serveer met lekker brood en vleeswaren erbij. Deze soep is ooit ontstaan doordat ik nog een halve pompoen en wat winterwortels in de koelkast had liggen. Geinspireerd door het foodblogevent van december besloot ik afgelopen weekend deze soep weer eens te maken & ik moet zeggen... hij smaakte weer erg goed!



Wortel-/pompoensoep

350 gram pompoen, in blokjes
350 gram winterpeen, in schijfjes
1 ui, gesnipperd
1 teentje knoflook, gesnipperd
1-2 eetlepels kerrie
beetje sambal
zout & peper
kippenbouillonblokje
1½ liter water
creme fraiche
wat verse bieslook (ter garnering)

Fruit de ui in wat olie in een grote pan. Voeg de knoflook toe & fruit even mee. Roer de kerrie door de knoflook & ui samen met de sambal naar smaak. Bak heel even mee voor je de pompoen & wortel toevoegt. Smoor de groenten even in de pan op middelhoog vuur. Schenk dan het water bij de groenten & verkruimel het bouillonblokje door de soep. Breng het geheel aan de kook & laat op laag vuur pruttelen (ongeveer 45-60 min.) tot de pompoen & wortel zacht & gaar zijn. Pureer de soep met de staafmixer. Als de soep te dun is, kook hem dan nog even in. Als hij te dik is, voeg dan wat water toe. Breng de soep op smaak met zout & peper. Schep de soep in soepkommen of soepborden. Laat voorzichtig een eetlepel creme fraiche in de soep vallen & garneer met wat geknipte bieslook. Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten