dinsdag 13 september 2011

Courgettegratin

Ik doe de meeste van de boodschappen bij Albert Heijn. Vandaar dat ik ook elke maand de Allerhande lees. Meestal blijft het hierbij, maar soms zie ik een recept waar ik wel wat mee kan. Deze maand is dat het recept van de courgettegratin dat erin staat. Gisteren heb ik het voor het eerst gemaakt met een aantal aanpassingen & hoewel er nog wat kleine verbeteringen plaats zouden kunnen vinden, was het een erg geslaagd experiment. Dit gerecht ga ik vaker klaar maken. Al was het maar omdat je zo ook eens wat anders doet met courgettes.


Courgettegratin

* ongeveer 400 gram aardappels, geschild & in dunne plakjes
* 1 courgette, in dunne plakjes
* 1 ui, gesnipperd
* 1 rood pepertje, fijngehakt
* 2 teentjes knoflook, geperst
* 400 gram gehakt
* gedroogde italiaans kruiden
* 2 eieren
* 125 ml. slagroom
* peper & zout
* gerapste kaas
* geitenkaas

Verwarm de oven voor op 200ÂșC. Breng een pan gezouten water aan de kook & kook daarin de plakjes aardappel in 5 minuten beetgaar. Giet af & laat ze een beetje afkoelen. Verhit wat olie in een koekenpan & fruit de ui tot hij zacht is. Voeg knoflook & rode peper toe & fruit even mee. Bak vervolgens het gehakt rul in de koekenpan. Strooi gedroogde italiaanse kruiden over het gekat & meng goed.

Vet een ovenschaal in met wat olijfolie. Verdeel het gehakt over de bodem van de ovenschaal & leg hierop dakpansgewijs om & om plakjes courgette & plakjes aardappel. Meng de room, de eieren & de gerapste kaas door elkaar & breng op smaak met zout & peper. Giet dit mengsel over de ovenschotel. Verkruimel de geitenkaas & strooi deze over de ovenschotel. Zet de schaal in de oven & bak hem ongeveer 30 minuten tot hij goudbruin & gaar is. Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten